Bruk CRM til å få flere kunder på travbanen

Her på trotting.no står travsport i fokus, men vi er interessert i alt som har med hest å gjøre. Uansett om du jobber for en travbane eller på et ridesenter, er kunderelasjonshåndering svært viktig. I dette innlegget skal vi gå inn på hvordan du kan bruke CRM-programmer til din fordel.

CRM-systemer

Dersom du nettopp spurte deg selv “hva er CRM?” etter å ha lest innledningen til dette innlegget, er du ikke alene. CRM står for Customer Relationship Management, altså kunderelasjonshåndtering på norsk. Dette er relevant for alle hesteentusiastner som bedriver business. Har du noen gang tenkt på hvordan du kan få flere besøkende til travbanen din? Eller hvordan dere kan tjene mer penger på allerede eksisterende kunder? Et CRM-system er svaret!

Slik fungerer det

Hovedgrunnen til at bedrifter ønsker å bruke et CRM-system er et ønske om å ta kunderelasjonene til nye høyder. Et CRM-system er et dataprogram som gir deg full oversikt over kunderelasjonene dine, salg- og markedsstrategier, og skaper smarte analyseløsninger. Hensikten er å sørge for at kundene er fornøyde og blir værende. Hovedmålet ved å bruke et slikt program er å plassere alle kundene i et strukturert system. CRM-systemet samler all kundeinformasjonen din på ett sted. Dette gir deg en fullstendig oversikt hvor du kan finne frem statistikk, rapporter og lister med bare et klikk. På denne måten får du innsikt i kundebasen din og handlingsmønsteret deres. Dette er svært verdifull informasjon for en bedrift som vil øke omsetningen og sørge for fornøyde kunder!

Forstå kundens behov

Å mangle verdifull innsikt om kundene dine kan bli kostbart. Informasjonen i CRM-programmet kan både identifisere kundebehov og håndtere potensielle kunder på best mulig måte. Hest blir stadig mer populært, og det er svært viktig å kunne skille seg ut blant konkurrentene, uansett om du driver med trav eller er et ridesenter. Det er svært viktig å følge med i tiden, og benytte seg av IT-tjenester som kan gi gevinst, der det er mulig. Dersom du er en daglig leder som ikke vil ta dette ansvaret selv, kan du ansette en markedsføringskonsulent eller gi jobben til et byrå. Det finnes mange muligheter, så ikke la egen manglende kompetanse på det digitale bli avgjørende. CRM-systemer gjør bedriften din bedre rustet, og er en svært god investering. Alle fortjener å oppleve gleden ved å se på travsport eller sitte på hesteryggen selv, så ikke la sjansen til å nå ut til flere slippe unna!